Max Book
Gamla masugnen i Bollstabruk, till 25 juli

ORDNING OCH KAOS
Det är en häftig upplevelse att gå in i gamla masugnen i Bollstabruk och mötas av Max Books meterhöga målningar på dovt skimrande slaggtegelväggar. Konstnären säger själv att han målar och blandar uttrycken som i en torktumlare. Överraskande bildfragment av stort och smått, tydligt igenkännbar vardag med hus och människor laddas med skräck. En liten svart katt sitter inkilad under en bro och kan inte ta sig ut. Något som ser ut som en sexköpare skrattar rått mot en barbröstad kvinna.

I två, kanske tre, målningar finns arbetarlängorna i Bollstabruk med. I verkligheten ligger de fortfarande strax intill masugnen men håller på att förfalla. På målningarna är det 50- och 60-tal och än är längorna fyllda av människor, barnröster och frodiga trädgårdstäppor. Jag antar att detta är Max Books barndom. Han är född i Långsele men växte upp i Bollstabruk och är numera välsedd konstprofessor i Stockholm. När han kom till masugnen för att rekognosera inför utställningen såg han genast att miljön var den absolut rätta för hans stora, kraftfulla målningar och även för ett uruppförande av den egna musiken till vernissagen.

©Max Book/BUS 2010, Luddande

Max Book använder sig av ett slags skiktmålning. Han bearbetar sina utvalda foton digitalt, skriver ut dem i jätteformat och använder dem sedan som dukar. För att få den riktiga reliefeffekten bearbetar han ytorna med oljefärg och frätande syror. Tydligt inspirerad av science fiction-, skräck- och våldsfilmer säger han sig allra mest ändå gilla att jobba med stilbrott, motsatser, att blanda sina uttryck.
Det är med en viss skräckblandad förtjusning man går in i Max Books landskap. Scenerna är så mäktiga och överrumplande att man inemellan måste avbryta för att gå ut och hämta luft. Som betraktare känner man sig först hemma i bilden, trygg, för att strax efteråt kastas ut i ett slags apokalyptiskt skräckscenario. Bakom den mest vardagliga bild verkar det vila ett hot, som i en dröm. I målningen "Libyen/Osby" skiner solen över en gul husgavel med rödvit randig markis men i förgrunden brinner det ännu i en eldhärjad byggnad. I "Luddande" håller en grå huslänga på att rämna. Den vrider sig i en sista spasm medan några ungdomar med gåtfulla ansikten springer ut ur bilden.

All heder åt kulturföreningarna i Kramfors och speciellt Svea och Jan Larsson som såg potentialen i Bollstabruks gamla masugn som kulturevenemangslokal och fick Max Book att ställa ut just här!

2010-07-15